آموزش داستان نویسی تاثیرگذار

هنر داستان نویسی

آموزش هنر داستان نویسی توسط «پیامبر کابوس آباد» . مارگارت آتوود یکی از تاثیرگذارترین چهره های ادبی نسل ماست. این اولین کلاس آنلاین نویسندگی اوست. او در این کلاس چگونگی خلق داستان هایی ماندگار، از ماجراهای تاریخی گرفته تا تخیلی، را به شما آموزش می دهد. نحوه تبدیل ایده ها به رمان هایی با ساختار قوی و کارکترهایی با جزئیات را از او بیاموزید.

آنچه در این کلاس خواهید آموخت:

  • چگونگی شروع کار بعنوان یک نویسنده
  • شکل دادن طرح و شمای کلی داستان
  • شکل دادن ساختار داستان و سبک دادن به آن
  • انتخاب زاویه دید مناسب، و شاید چند زاویه دید مناسب
  • خلق کارکترهای گیرا و نگارش دیالوگ های تاثیرگذار
  • مقدمه ای بر ادبیات گمانه زن (داستان های فکری تخیلی)
  • اهمیت زمان رویدادهای داستانی و چگونگی پرداختن به آن
  • نحوه صحیح کار روی صفحات آغازین
  • طرز ویرایش و از نو دیدن کار
  • مسیر نویسندگی و کسب درآمد از آن

در ادامه ویدئویی از هر قسمت برای آشنایی بیشتر شما آماده شده است.

  1. مقدمه داستان نویسی

با استاد داستان نویسی جدید خود آشنا شوید. مارگارت آتوود، برنده جایزه «Man Booker Prize». مارگارت در جلسه اول دیدگاه خود به هنر نویسندگی را بیان می کند. این شمایید که به کتاب خود مفهوم می بخشید.

۲. شروع کار بعنوان یک نویسنده

مارگارت آتوود شما را تشویق به یافتن مسیر مختص خود می کند. باید بر بزرگ ترین مانع این مسیر، یعنی ترس، غلبه کنید. او از آغاز کار داستان نویسی خود صحبت می کند. ماجرای نویسنده شدن و شروع فرایند خلاقانه اش.

    ۳. داستان و طرح داستان

عامل شکل دهنده یک طرح داستان قوی را بشناسید. توصیه مارگارت آتوود برای داستان نویسی مطالعه افسانه هاست. همینطور داستان های تخیلی و آثار تاریخی. طوری که بتوانید آن ها را بلوک های سازنده اثر خود قرار دهید.

۴. شکل دادن ساختار داستان: روایت های لایه لایه و سایر تغییرات

مارگارت از روش های گوناگون شکل دادن ساختار داستان نویسی صحبت می کند. او با آوردن مثال هایی از برخی داستان های کلاسیک همچون «شنل قرمزی»، «هزار و یک شب» و یکی از رمان های خودش «قاتل کور» به چگونگی شکل دادن یک ساختار لایه لایه می پردازد.

۵. چه کسی داستان را تعریف می کند: زاویه دید روایی

زاویه دید برای روایت داستان نکته ای حیاتی است. برای دستیابی به آن نیاز به سعی و خطا دارید. مارگارت آتوود از تاثیر این انتخاب بر داستانتان صحبت می کند. همچنین برای بررسی این تاثیرات تمرینی پیشنهاد می دهد.

    ۶. بررسی موردی زاویه دید

در این قسمت مارگارت آتوود به بررسی زاویه دید های مختلف در «آلیاس گریس» می پردازد. همچنین دلیل انتخاب زاویه دید اول شخص در «داستان ندیمه» را توضیح می دهد.

۷. جان بخشیدن به کارکترها از طریق جزئیات

کنش ها و واکنش ها هویت کارکتر را برملا می کنند. جزئیات برآمده از ذهن نویسنده نیز نقش مهمی در این راستا دارند. در این قسمت، مارگارت آتوود ابزارهایی قدرتمند برای خلق کارکترهایی تاثیرگذار و با جزئیات به شما ارائه می دهد.

۸. خلق کارکترهای گیرا

اغلب گیرا ترین کارکترها محبوب ترین آن ها نیست. مارگارت آتوود به شرح این مساله می پردازد. همچنین انتظارات بر حسب جنسیت کارکتر را توضیح می دهد.

    ۹. عبور از موانع نویسندگی

توصیه های مارگارت آتوود برای عبور از چالش هایی همچون اختلال تمرکز، مانع نویسندگان (بلوک نویسندگان)، یا مشکلی در روایت داستان که راه حلی برای آن ندارید را بشنوید.

۱۰. شکل دادن دیالوگ

مارگارت آتوود کاربرد دیالوگ برای ارائه داستان و معرفی کارکتر را به شما می آموزد. دیالوگی که می نویسید باید نسبت به معیارهای زمان و مکان روایت داستان سنجیده باشد. این یکی از مهم ترین نکات دیالوگ نویسی است.

    ۱۱. به تصویر کشیدن دنیا از طریق تصویرسازی حسی

جزئیات دقیق تر، یعنی غرق شدن هرچه بیشتر خواننده در داستان. مارگارت آتوود با استفاده از «داستان ندیمه» رویکرد خود به تصویرسازی را توضیح می دهد.

۱۲. سبک و ساختار نثر

با تفاوت سبک و نحوه توضیح آشنا شوید. «ساده آوا» و «باروک» سبک های اصلی نویسندگی هستند. توضیحات مارگارت آتوود در این مورد را بشنوید.

۱۳. کار با زمان در داستان

مارگارت به توضیح اهمیت زمان در داستان می پردازد. اینکه چطور بدون برهم زدن ساختار داستان، به ذهن خواننده از نظر زمانی جهت دهید.

    ۱۴. ورودی کتاب شما: اهمیت پنج صفحه اول

صفحات آغازین مهم ترین بخش کتاب هستند. مارگارت آتوود با نمونه هایی از آثار «ملویل» و «دیکنز» به بررسی برخی از بهترین چند صفحه آغازین رمان نویسی می پردازد. او صفحات آغازین را مهم ترین عمل در گیرایی کتاب می داند.

۱۵. نوشتن وسط و پایان کتاب

مارگارت آتوود رویکرد خود برای نگه داشتن خواننده در بخش میانی داستان را توضیح می دهد. همچنین به بررسی خصوصیات پایان های باز و بسته می پردازد.

۱۶. ویرایش: از نو دیدن کار

از نظر مارگارت آتوود ویرایش و اصلاح دو فایده اصلی دارد:

  • داشتن دیدی نو به داستان
  • در نظر گرفتن احتمالات جدید

دریافت بازخورد از خوانندگان منتخب ارزشمند است. مهم تر از آن در داستان نویسی داشتن یک ویراستار عالی.

۱۷. رمان و ژانر همیشه در حال تغییر

مارگارت آتوود به بررسی تحولات رمان نویسی می پردازد. از نظر او هدف نویسنده باید پایبند ماندن به عناصر بنیادین داستان سرایی، فارغ از سبک و ژانر داستان است.

۱۸. داستان فکری تخیلی (گمانه زن)

با رویکرد مارگارت به داستان فکری تخیلی آشنا شوید. اینکه چگونه در این دنیا ایده پردازی و خلق داستان کنید.

۱۹. بررسی موردی داستان فکری تخیلی: داستان ندیمه

مارگارت آتوود برای اولین بار به بررسی چرک نویس های خود برای «داستان ندیمه» می پردازد. او ایده ها و تخقیقات خود برای رمان نویسی را توضیح می دهد.

۲۰. تحقیق و دقت از نظر تاریخی

جزئیات عنصری اساسی در داستان های تاریخی هستند. عواملی که داستان شما را باورپذیر می کنند. مارگارت آتوود ضمن تاکید بر این مساله، توضیح می دهد که نباید اجازه دهید تحقیقات بیش از حد روند نوشتن داستان را کند کنند.

۲۱. مسیر یک نویسنده

مارگارت مطالعه یک کتاب را به همه نویسندگان پیشنهاد می کند. همچنین ماجراهایی از گذشته و حال نویسندگان تعریف می کند. تا شما را تشویق به ایستادگی در برابر موانع کند.

۲۲. کسب و کار نویسندگی

مارگارت آتوود رویکرد خود به کسب و کار نویسندگی و رمان نویسی را بیان می کند. از پیدا کردن مدیر برنامه گرفته تا منتشر شدن اثر و برخورد با نقد های منفی.

۲۳. سخن آخر

مارگارت هدف اصلی خود از این کلاس را بیان می کند. انتقال دانش و بینش به نسل بعدی نویسندگان.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید